Of ik zin had in een uitstap naar Marseille met de OO-KOK met de bedoeling het wintergrijze België in te ruilen voor de regio Marseille om ook in de winter nog wat training uurtjes te kunnen aanvullen in het logboek? Nou en of! De vraag kwam van instructeur Nico die in de regio van Marseille woont.
Uitdaging nummer 1
De OO-KOK een slordige 900km naar het zuiden vliegen tot in Marseille. Voor mij als student piloot nog geen spek voor mijn bek. Gelukkig vonden we in Mathias een piloot die de tijd wou vrijmaken om samen met mij (als passagier) de uitdaging aan te gaan. Mathias deed de voorbereiding van de vlucht die we samen uitvoerig bespraken en vanaf de week voor het geplande vertrekslot (wordt het zondag of maandag of niet…) volgden we de meteo op de voet. Eens de eerste mogelijke vertrekdag aangebroken spraken we ’s ochtends vroeg af om alles nog eens te overlopen en te beslissen of we zouden vertrekken of niet. In de meteo voor het eerste deeltje van de vlucht waren geen blue skies te bespeuren, maar hoe later op de dag en verder naar het zuiden zag het er alleen maar beter uit. It’s a go!
Na een tussenstop in Troyes (LFQB) en Lyon-Bron (LFLY) bereikten we keurig voor (of nou ja, toch een respectabele 10 minuten ervoor 🙂 ) sunset het vliegveld van Aix-Les-Milles (LFMA) de thuisbasis voor de OO-KOK voor de komende 10 dagen. Lindsey stond ons al op te wachten op het vliegveld om ons het plaatsje in de hangaar van de plaatselijk vliegclub te tonen en ons wegwijs te maken op het vliegveld (Nico was nog gaan vliegen met één of andere Boeing 🙂 ). Ook voor de logies was gezorgd, Mathias en ik logeerden bij Lindsey en Nico, het werd een ware stage met van ’s morgens tot ’s avonds gesprekken over vliegen, vluchtvoorbereidingen voor de volgende dag(en) en alles wat er van ver of dicht ook maar mee te maken heeft.
Met 3 leerling piloten ter plaatse (ook Glenn reisde een paar dagen na ons af naar de regio), een piloot en een instructeur had de OO-KOK niet veel tijd om te recuperen, geholpen door de meestal blue skies van de regio deden we heel wat airwork, circuits en navigatie vluchten naar vliegvelden in de buurt Le Castellet (LFMQ), Carpentras (LFNH), Avignon (LFMV), ….
De terugvlucht vloog ik als leerling-piloot met Nico als instructeur. We planden de vlucht in twee etappes, de eerste als dead-reckon navigatie en de tweede als radio navigatie oefening. Veel bijgeleerd en gezweet 🙂
Zeer leerrijk en leuk om ook eens iets anders te zien dan de plaatselijke kerktoren.
Bedankt Nico en Lindsey voor de gastvrijheid!
Smaakt naar meer 🙂
Pieter-Jan